?به تمام نيازمندي‌هايي که براي ادامه حيات موجودات ضروري است «رزق» گفته مي‌شود.




سوال: فرق بين رزق حلال و رزق طيب در چيست؟




و اما. واژه شناسي.


"طيب" به چيزهاي پاکيزه گفته مي‌شود و در معناي وسيعي کار برد دارد .


وقتي گفته مي شود زمين پاک، مراد زميني است که صلاحيت براي کاشت گياهان را دارد، و نسيم پاک، مقصود باد ملايمي است که شدت ندارد، طعام طيب يعني غذاي حلال و گوارا،


اصل طيّب آن است که حواسّ و نفس انسان از آن لذّت مي برد? دلچسب و طبع پسند.




حلال: حل به معناي گشودن است «حل العقدة» يعني گره گشايي كردن است،


و به تبع آن? حرام به معني چيزي است كه از آن منع شده (گره دار) چه اينكه اين منع با تسخير الهي باشد يا به منع قهري يا عقلي يا شرعي.




حلال و ظهور آن.ً


ظهور حلال در آن است که حق ديگران در آن نباشد و مزاحمت با حقوق ديگران نداشته باشد و تابع وساوس شيطان بودن ظاهراً از حلال و طيّب است.


بعبارتي هيچ گِرِهي در آن نيست و گره‌ها را نيز گشاينده است.


نکته لطيف و مهم. اهميت لقمه ي حلال در اسلام عزيز را دريابيد و احتراز شديد اسلام از حرامخواري و رابطه اش را با گره ها و مشکلات در زندگي.




نتيجه.


پس روزي حلال و طيّب از هم جدايي ندارند و خشنودي و رضامندي نفس را ضامنست.


و حرام و کريه انسان را از حريم بندگي خارج مي کند? زيرا فطرت انسان پاکيزه و طيب را طلب دارد. البته توجه به اينکه حليت? مربوط به حقيقت شئ است و چه بسا رزقي بظاهر طيب باشد اما حلال نباشد. مثل حلواي شيريني که براي مولا آوردند و مولا با بصيرت حرمت آن را (رشوه بودنش) را تشخيص دادند و آن را نپذيرفتند.




دقت بفرماييد.


از آنجايي که حقايق اشياء نزد حق متعال و اوحدي انسان‌هايي که حق آن‌ها را از حقيقت باخبر نموده است? مي باشد? پس تبيين حلال و حرام بايد از جانب پروردگار و حضرات معصومين عليهم السلام? صورت بگيرد.




نکته‌اي عرفاني از اهلش براي حلال و طيب بودن روزي‌هاي عنايت شده‌ي معنوي.




الف . ارزاق اعم از مادي و معنوي (علم و.) از جانب خداست.




ب . اگر راه کسب علم را بعنوان رزق معنوي بر خويش ببنديم و بخاطر سحتي آن? سرباز زنيم.


رزق طيّب علم را بر خويش حرام کرده ايم.




دقت بفرماييد.


علم الهي و مفيد هم حلال است هم طيب.


اگر بدنبالش براي کسب آن نرويم? آن را بر خود حرام کرده ايم.




ج . رزق مادي را از طريق درست بدست آوردن و با پرداخت وجوهات شرعي? آن را حلال کردن يک بحث است.


اما براي طيب کردن رزق مادي خويش? بايد آن را در جهت رضايت حق بکار گرفت.




د . نکته ي ديگر? اينکه خداوند ارزاق مادي و معنوي را در اختيار انسان قرار مي‌دهد? اگر کسي فکر کرد استحقاق اين روزيها را داشته و خود را تافته ي جدا بافته? ببيند.


و يا اينکه بر اثر زحمت خود? رزق را بدست آورده است (چون ادعاي قارون).


اين نگاه سبب مي‌شود روزي طيب خود را با خودخواهي ها و.حرام بنمايد.




فراموش نکنيم که آنچه حق متعال عنايت نموده است ، هذا من فضل ربّي مي باشد و وظيفه ما شکرگزاري و استفاده در جهت عبوديت مي باشد.

درسي

حلال ,طيب ,رزق ,مي ,حرام ,حق ,حلال و ,آن را ,است که ,مي باشد ,و حرام

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

berang shakhsi اوج مهندسی عمران- مهندسی خاک و پی ahsakit کتابخانه عمومی سید الشهدا کردیجان 87816534 108687770 مشاوره جهت خرید ussd. Cbc یا کارت ویزیت مجله اینترنتی رز